Missofie

Debatt

Publicerad 2009-10-31 11:02:07 i Allmänt babbel,

Igårkväll tänkte jag titta på Debatt på svt2. Dessvärre hade inte vi tvåan (hur nu det är möjligt!). Vi tittar väldigt sällan på TV så jag hade inte ens upptäckt att vi var utan tvåan. När vi flyttade hit kopplade vi bara in TV:n utan att engagera oss något mer. Igår blev jag så besviken när jag missade Debatt att jag satte mig och gjorde en kanalsökning klockan 22 (det är sånt man hinner med nu efter en tentaperiod). Vips så hade vi tvåan! Dessutom placerade jag alla kanaler i ordning och var väldigt stolt över mig själv.

Det jag eg ville komma fram till med detta inlägg (efter att jag nu har berömt mig själv) var innehållet ur programmet (Debatt 29/10). Jag fick titta på det här istället. Programmet handlade om mördade Therese Rojo Johansson och straffet hennes mördare fick.

Hur är det möjligt att människor som har begått ett mord får 1,8 års straff? Och hur är det möjligt att dessa mördare, efter avtjänat straff, kommer att gå fria utan uppföljning och bevakning? Är man inte tillräckligt vuxen som 16-årig att skilja på rätt och fel, iaf förstå att mord är så fel det kan bli? Vart finns det sunda förnuftet hos försvarsadvokater? Ser de bara pengar och prestige, har de ingen moral? Jag hade aldrig kunnat ta mig an ett fall och jobba för att mina klienter (som har mördat någon) ska få så korta straff som möjligt. Men det handlar väl om hur kall man är som person, jag hade aldrig velat bli försvarsadvokat. Varför får gärningsmännen bättre hjälp efter brottet än vad de anhöriga får (psykologer och handledning vs 3 sömntabletter)? Alla medborgare är offer när lagarna ser ut så här. Det värsta brott en människa kan begå ger 1,8 års straff (för människor under 18 år). Jag bryr mig inte om att det ska vara lättare för gärningsmännen att komma tillbaka till samhället efter avtjänat straff, jag bryr mig om att samhället ska känna sig trygga med sin omgivning och sina medmänniskor. Har man sotat för ett mord efter 1,8 års ungdomsvård? Nä, det känns som att få en örfil i ansiktet. Är ett liv värt så lite?

Lite förbannad, fuck off!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Me and my blog

Välkommen till min dagboksblogg. Här skriver jag om stort och smått från tankar och hjärta. Lämna gärna en kommentar och gör mig extra glad! Kram S.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela