Missofie

Smördegsinbakad fläskfilé

Publicerad 2010-01-17 17:53:55 i Ät- & Drickbart,

Tänkte att jag skulle dela med mig av det goda receptet på den smördegsinbakade fäskfilén jag gjorde häromdagen. Om ni har brist på fantasi någon kväll så kan ni ju göra denna. Riktigt suuupergod!

Till 4 portioner:
1 st fläskfilé
Salt och peppar
1 paket kyld smördeg (alt. 3 st frysta smördegsplattor)
1 stor burk Creme Bonjour Vitlök
1 burk creme fraiche
1 st vitlöksklyfta
3 dl matlagningsgrädde
(1 ägg till pensling)


Börja med att putsa fläskfién. Salta och peppra och helstek den i en klick smör i stekpannan. Låt kallna. Lägg smördegen i botten på en ugnfast form. Rör ihop lite mer än hälften av osten med 1,5 dl creme fraiche i en skål. Lägg den kalla fläskfilén på smördegen och bädda in den i ostcreme. Vik över smördegslocket och fortsätt vika ihop kanterna så det blir ett "paket". Pensla med ägg och ställ in i ugnen 30 min på 200 grader.

Koka ihop en sås på resten av osten, ½ dl creme fraiche och matlagningsgrädden. Pressa i en vitlöksklyfta och smaka av med salt och peppar.


Vi åt fläskfilén till hasselbackspotatis, men man kan såklart äta den till klyftpotatis, pressad potatis, ris mm. Servera gärna med en skål grönsallad.


Mmm!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Me and my blog

Välkommen till min dagboksblogg. Här skriver jag om stort och smått från tankar och hjärta. Lämna gärna en kommentar och gör mig extra glad! Kram S.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela