Missofie

After Eight chokladtårta

Publicerad 2010-06-21 20:32:44 i Ät- & Drickbart,

I fredags överraskade jag B god mat. Efterrätten gjorde jag så chokladig som möjligt, just the way he likes it! ;) Det blev en superdupergod After Eight chokladtårta, kladdig och god som jag serverade med grädde. Mmm! :D



Ingredienser
200 gram smör
100 gram        
mörk choklad (70%)
100 gram after eight choklad (12 plattor)
4 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk Vanilijsocker
2 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Glasyr
50 gram smör
1,5 dl vispgrädde
100 gram after eight choklad
4 droppar pepparmintsolja
  1. Sätt ugnen på 175*. Smält smör,choklad och After Eight i en kastrull och låt svalna.
  2. Vispa ägg,strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.Blanda ner chokladsmöret.Sikta ner vetemjöl,kakao,bakpulver och salt.
  3. Klä bottnen på en form med löstagbar kant,24cm i diameter,med bakplåtspapper.Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 20min.Kakan är klar när den släpper kanterna och nästan har stannat i mitten när man skakar formen.Låt svalna och låt kakan stå kvar i formen.
  4. Smält smör,grädde och After Eight till glasyren.Smaksätt med pepparmintsolja.Häll glasyren över kakan.Låt stelna i kylen 2-3 timmar.Lossa kakan från formen med hjälp av en kniv och garnera med After eight runt kanten och mynta.
Recept och bild kommer härifrån!

Kommentarer

Postat av: mor A

Publicerad 2010-06-22 09:08:23

Åh, den såg ju smarrig ut! Måste göras.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Me and my blog

Välkommen till min dagboksblogg. Här skriver jag om stort och smått från tankar och hjärta. Lämna gärna en kommentar och gör mig extra glad! Kram S.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela