Missofie

Kladdkakemuffins

Publicerad 2010-11-07 14:17:36 i Ät- & Drickbart,

Nu är IB Laursen skålen invigd! Jag har för första gången i mitt liv bakat Kladdkakemuffins. Muffinsen blev lika kladdiga och sega som kladdkakan brukar bli. Jättegott! :D


Kladdkakemuffins
~ 12-16 normalstora muffins

2 ägg
2½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
100 g smör

Sätt ugnen på 200°. Börja med att smälta smöret och låt det sedan svalna. Vispa ägg och socker fluffigt och blanda alla torra ingredienser i en separat skål. Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten, tänk på att inte vispa smeten förlänge så att den förlorar sitt "fluff". Tillsätt det smälta smöret och vispa snabbt. Häll ut smeten i formar, fyll till hälften. Grädda sedan mitt i ugnen i cirka 10 minuter.

Ofta sjunker muffinsen ihop något när de är klara, gropen som bildas kan fyllas med t.ex. grädde eller bär. :D







Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Me and my blog

Välkommen till min dagboksblogg. Här skriver jag om stort och smått från tankar och hjärta. Lämna gärna en kommentar och gör mig extra glad! Kram S.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela